Τα studio monitors πρέπει να παρέχουν την πιο ακριβή, “άχρωμη”, flat αναπαραγωγή της μουσικής σας. Από τον ήχο τους επηρεάζεται η μίξη και το πόσο καλά θα ακούτε τη μουσική σας σε ακουστικά, συστήματα ήχου αυτοκινήτου, τηλεοράσεις και άλλα συστήματα ακρόασης. Δεν είναι μόνο όμως η ακρίβεια της μετάφρασης του ήχου το μοναδικό κριτήριο για την καλύτερη επιλογή.
Η επιλογή των monitor κρίνεται από την χρήση, τον προϋπολογισμό, τον διαθέσιμο χώρο και κυρίως την προσωπική σας προτίμηση. Δεν υπάρχουν πραγματικοί κανόνες, μόνο μερικά σημεία που θα πρέπει να εξετάσετε κατά την αγορά. Έτσι λοιπόν, θα πρέπει να γνωρίζετε τα παρακάτω:
Θα χρειαστείτε δύο!
Ένα για το αριστερό και ένα για το δεξί κανάλι, δίνοντάς σας έτσι μια στερεοφωνική «εικόνα» του ήχου σας. Είναι αδύνατο να το πετύχετε αυτό με ένα ηχείο, οπότε θα χρειαστείτε ένα ζευγάρι (δεν υπάρχει κανένα επιχείρημα σχετικά με αυτό!). Από εκεί και πέρα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε περισσότερα για ένα Dolby surround σύστημα ήχου, π.χ. 5 ηχεία + ένα sub σε 5.1 ή 7 ηχεία + ένα sub σε 7.1. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα περισσότερα monitor πωλούνται ξεχωριστά.
Ενεργά/ Active vs Παθητικά/ Passive Monitor
Τα παθητικά ηχεία χρειάζονται ενισχυτή. Τα ενεργά ηχεία έχουν ενσωματωμένο ενισχυτή, (επομένως δεν χρειάζονται ενισχυτή). Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος κατά την επιλογή ενεργών ή παθητικών ηχείων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μουσική βιομηχανία ηχογράφησης μεγάλωσε με παθητικά ηχεία. Τα ενεργά ηχεία όμως τείνουν να είναι η ευκολότερη, πιο βολική και οικονομική επιλογή. Ναι, μπορεί να φαίνονται πιο ακριβά! Ωστόσο, αν εξετάσετε το κόστος ενός ενισχυτή και μια καλή καλωδίωση που θα χρειαστείτε για τα παθητικά ηχεία, θα καταλάβετε ότι δεν θα εξοικονομήσετε κάτι περισσότερο.
Με ένα ενεργό ηχείο, μπορείτε να είσαστε σίγουροι ότι ο εσωτερικός ενισχυτής ταιριάζει απόλυτα με το σύστημα μεγαφώνων, από άποψη τόσο ισχύος όσο και ποιότητας. Εάν λοιπόν δεν έχετε κάποιο συγκεκριμένο λόγο για την προτίμηση ενός παθητικού συστήματος, το ενεργό είναι η καλύτερη επιλογή.
Πόσα watt πρέπει να έχουν τα στούντιο Monitor;
Τα watt ενός ηχείου δεν υποδεικνύουν απαραιτήτως την ένταση ενός ηχείου. Ένα ηχείο 300 watt δεν είναι δύο φορές πιο δυνατό από ένα ηχείο 150 watt. Ναι, θα πρέπει να είναι πιο δυνατό αλλά ορισμένοι κατασκευαστές βαθμολογούν τα ηχεία τους ως 150 Watt MAX. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από 150 Watt RMS.
Το Max αναφέρεται στην μέγιστη ισχύ σε συγκεκριμένη συχνότητα για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Το RMS αναφέρεται στη συνεχή ισχύ. Υψηλότερη συνεχής ισχύ σημαίνει ότι θα μπορείτε να ακούτε περισσότερες λεπτομέρειες και θα είστε σε θέση να κάνετε ακριβέστερες ρυθμίσεις σε EQs, compressors, limiters και gates.
Η μεγαλύτερη ισχύς δεν αυξάνει μόνο την ένταση, αλλά παράγει εξίσου και περισσότερο δυναμικό εύρος συχνοτήτων. Έτσι, κατά την γνώμη μου ο μόνος παράγοντας που μπορεί να μειώσει τα watt του συστήματος της επιλογής σας είναι ο οικονομικός και… οι γείτονες.
Πόσο μεγάλο θα πρέπει να είναι το woofer του ηχείου;
Ένα ηχείο 8″ προσφέρει περισσότερα μπάσα από ένα ηχείο 5″. Αν θέλετε να παράγετε ηλεκτρονική μουσική με καθαρά και δυνατά μπάσα, τότε ένα ηχείο 8″ είναι πολύ πιθανό να κάνει καλύτερη δουλειά για εσάς.
Αν ηχογραφείτε φωνές και ακουστικές κιθάρες, ένα woofer των 5″ είναι αρκετό. Όπως πιθανόν να μαντέψατε, ένα monitor με woofer 6″ είναι μια καλή επιλογή μεταξύ των δύο.
Υπάρχουν επίσης 3″ και 4″ που είναι εξαιρετικές επιλογές εξοικονόμησης χώρου και ιδανικές για 2.1 συστήματα (2 ηχεία και ένα υποσύστημα). Αν ενδιαφέρεστε για ηχεία υψηλής ποιότητας, θα πρέπει να ξέρετε ότι μερικές φορές ένα μικρότερο woofer μπορεί να είναι πιο ακριβές και λεπτομερές στα μπάσα του. Οπότε, πάντα να ελέγχετε τις προδιαγραφές και να θυμάστε ότι πιθανότατα θα πάρετε αυτό που πληρώνετε.
Επεκτείνετε τον προϋπολογισμό σας στο βαθμό που μπορεί να αντέξει η τσέπη σας και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έχετε τον καλύτερο ήχο μέσα σε αυτά τα πλαίσια. Υπάρχει πάντα η δυνατότητα προσθήκης ενός subwoofer. Αν κάνετε μίξη ήχου για τηλεόραση ή κινηματογραφικές ταινίες, τότε ένα σύστημα πολλαπλών ηχείων monitor με ένα Subwoofer είναι ουσιαστικά απαραίτητο.
Υλικά κατασκευής studio monitor
Στην αγορά θα βρείτε πάρα πολλά υλικά κατασκευής ηχείων speaker. Από χαρτί, κράματα αλουμινίου έως Kevlar. Οι κατασκευαστές συνεχώς καινοτομούν και αν ενδιαφέρεστε, υπάρχουν αρκετές πληροφορίες στο διαδίκτυο για τις ιδιότητες των διαφόρων υλικών.
Τα υλικά παίζουν μεγάλο ρόλο στον ήχο ενός speaker. Σας εγγυώμαι όμως ότι αν δεν ψάχνετε κάτι συγκεκριμένο για κάποιον συγκεκριμένο λόγο τότε μπορεί γρήγορα να μπερδευτείτε εάν επικεντρωθείτε στα υλικά αντί στα οφέλη της εφαρμογής του προϊόντος.
EQ και διόρθωση ακουστικής
Πολλά studio monitor έχουν ενσωματωμένο κάποιο είδος EQ που βοήθα στη ρύθμιση του ήχου ανάλογα με την ακουστική του δωματίου σας. Ορισμένα μάλιστα διαθέτουν ψηφιακούς επεξεργαστές που μπορούν να βελτιστοποιήσουν την απόδοσή τους ανάλογα με τον χώρο σας.
Όλα αυτά είναι χρήσιμα χαρακτηριστικά. Είναι όμως και χρήσιμο να θυμάστε ότι δεν μπορείτε να «ξεγελάσετε» τους νόμους της φυσικής. Το EQ και το DSP διόρθωσης δωματίων μπορούν να σας βοηθήσουν να αξιοποιήσετε στο έπακρο ένα δωμάτιο με καλή ακουστική κάνοντας έτσι τον ήχο εξαιρετικό. Αλλά σε χώρους χωρίς μελέτη και με κακή ακουστική δεν μπορούν να κάνουν θαύματα.
Αεραγωγοί στο πίσω μέρος της καμπίνας ή στο μπροστινό;
Ένα ηχείο πρέπει να μετακινεί αέρα για να παράγει τα ηχητικά κύματα. Θα δείτε ότι τα ηχεία έχουν έναν αεραγωγό (τρύπα) που μπορεί να βρίσκεται στο πίσω μέρος ή σε κοντινή απόσταση από το ίδιο το woofer, στο μπροστινό μέρος της καμπίνας.
Αν σκοπεύετε να κλείσετε το monitor σας σε τοίχο, τότε η επιλογή με τον αεραγωγό να βρίσκεται στο πίσω μέρος δεν είναι ιδανική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο τοίχος θα εμποδίσει την κίνηση του αέρα και θα προκαλέσει θόρυβο, ειδικά σε πιο δυνατούς όγκους.
Πρέπει να προσπαθείτε να δώσετε στα speaker των ηχείων σας περιθώρια για την μετάδοση του ήχου χωρίς ανακλάσεις. Δεν θα πρέπει να κρύβετε ή να βάζετε εμπόδια στους αεραγωγούς πριν ο ήχος φτάσει στα αυτιά σας, γιατί προφανώς και το αποτέλεσμα του ήχου δεν θα είναι το θεμιτό.
Τι καλώδια θα χρειαστώ για τα studio monitor;
Οι συνδέσεις διαφέρουν από ηχείο σε ηχείο. Τα περισσότερα ηχεία δεν περιλαμβάνουν καλώδια σύνδεσης στη συσκευασία τους. Κάποιοι από τους λόγους είναι ότι ο κατασκευαστής δεν μπορεί να γνωρίζει σε τι υποδοχή θα συνδεθεί το ηχείο και πόσο μακρύ πρέπει να είναι το καλώδιο. Είναι δώρο άδωρο λοιπόν ο κατασκευαστής να κάνει μια επιλογή από 5 διαφορετικά καλώδια, εφόσον χρειάζεστε μόνο ένα.
XLR, TRS Jack, RCA, είναι οι τύποι που συναντάμε συνήθως στα καλώδια σύνδεσης. XLR ή Jack (όταν είναι balanced) είναι η καλύτερη επιλογή, γιατί προσφέρουν ένα ισορροπημένο σήμα.
Ηχεία hi-fi vs studio monitors.
Σε αντίθεση με την «επίπεδη» απόκριση των monitor, τα ηχεία Hi-Fi και τα οικιακά ηχοσυστήματα είναι συντονισμένα να προσφέρουν ένα ευχάριστο αποτέλεσμα για τα αυτιά σας. Αυτό σημαίνει συχνά ότι ακολουθούν μια συχνότητα που ανταποκρίνεται στην καμπύλη της ακοής σας. Αυτό γίνεται ενισχύοντας τα μπάσα, βελτιώνοντας το μεσαίο εύρος, προσθέτοντας λάμψη σε υψηλές συχνότητες και πολλά άλλα.
Όπως καταλαβαίνετε όμως, είναι διαφορετικό να ηχογραφείς ένα κόντρα μπάσο και διαφορετικό να απολαμβάνεις Pink Floyd στον καναπέ σου. Δεν υπάρχει κανένα άλλο επιχείρημα σχετικά με αυτό.
Προφανώς, εκείνος που πρόκειται να φτιάξει ένα επαγγελματικό στούντιο, όλα αυτά τα γνωρίζει. Πιστεύω όμως να βοήθησε αυτό το άρθρο όσους έχουν σκοπό να αγοράσουν studio monitors για πρώτη φορά.
Επιμέλεια κειμένου: Φίλιππος Ζούκας